Thursday, August 12, 2010

Sijil terbaik ialah sijil jalanan,

Assalamualaikum, :)

Tajuk agak pelik, namun isi yang menarik insyALLAH.

"Sijil terbaik ialah sijil jalanan"
Sungguh telah benar kata kata ini.

Diploma, Degree dan sebagainya, jika dipelajari di Universiti Jalanan,
Maka sijil itulah sijil yang terbaik.

Mungkin orang ramai suka menyangkal FAKTA ini, tapi memang inilah yang sebenar benarnya pada ZAMAN ini :)

Orang yang Sosial-Fobia, ialah orang yang paling tidak tahu hakikat ZAMAN ini.

Aku dahulu, seorang yang begitu juga.
Namun tidak lagi kini, aku bebas bergaul dengan masyarakat sepertimana yang dituntut.

Sebuah kisah yang mungkin kita terlepas pandang, kisah ini berlaku pada Aku petang 2 Ramadhan 1431 tadi.

Aku menemani sahabatku pergi memotong rambut, di sebuah Unisex saloon di Ampang.
Hair stylistnya LELAKI, harganya RM10.
Ketika aku sedang bosan menunggu, aku terliaht sebuah kejadian yang amat mengagumkan.

Semua maklum, Pusat pusat Salun, Hair stylist wanitanya memang sudah cukup STYLE.
Pakainnya sahaja sudah boleh membatalkan puasa, SUNGGUH.
Namun, masih ada sesuatu perkara baik yang aku lihat, yang kadang kadang aku merasakan bahawa mereka ini lebih baik daripada orang orang yang baik.
Seorang stylist wanita, amat mengagumkan.
Seorang pengemis, kanak kanak kecil, mungkin seorang anak yatim lalu di hadapannya.
Dia pun merenung dan terus merenung kelibat kanak kanak kecil yang sungguh comel itu.
Lalu dipanggilnya ia, aku mula terkejut.
Aku menyangka bahawa si Wanita akan memarahi dan memaki hamun pengemis tersebut kerana berulang alik di hadapannya, namun TIDAK.
Dia memulakan bicara,
Adik, esok jumpa kakak ye, kakak nak belikan baju raya. Katanya.
Lalu disampuk seorang rakannya, dia tak faham Melayu.
Wanita tadi pun, bercakap dalam bahasa isyarat sambil menunjuk nunjuk baju yang dipakai pengemis tadi.
Lalu, terserlahlah kegembiraan di wajah Adik tadi, tersenyum lebar dia.
Sungguh, aku terharu melihat perbualan mereka.

Ya ALLAH, kau berilah Hidayah-Mu, dan masukkanlah Wanita tadi ke dalam Syurga-Mu kerana perbuatannya tadi, sepertimana kau masukkan ke Syurga, wanita yang banyak dosanya ke dalam Syurga-Mu, hanya kerana dia memberi minum air kepada Anjing. Ya ALLAH, sesungguhnya Adik pengemis itu lebih mulia daripada Anjing, dan Wanita itu nescaya telah melakukan sesuatu yang lebih mulia.Maka kau berilah dia Ganjaran yang setimpal. Amin Amin Amin :)

Mungkin kita akan berburuk sangka dengan mereka ini, golongan JALANAN.
Mereka berpakaian Seksi, berkerjaya yang tidak HALAL, lalu dengan pantas kita menghukum mereka bahawa mereka ini orang orang yang ROSAK AGAMA, SAMPAH MASYARAKAT!
Tidak semudah itu, wahai Ikhwah sekalian :)
Ingatlah kisah wanita yang dimasukkan Syurga kerana memberi minum seekor ANJING.
Sungguh, manusia ZAMAN ini telah ditipu Syaitan. Mereka menjauhkan diri daripada golongan ini, mereka JUMUD!
Mungkin, hati mereka ini lebih SUCI daripada hati hati kita wahai Sahabat.

Sungguh, telah benar bahawa, Sijil Terbaik Ialah Sijil Jalanan :)

2 comments:

The Blogwalker said...

MasyaAllah.indahnya perasaan ciptaan Allah.

Amin Ya Rabb.
Semoga wanita itu dapat nur hidayah daripada-MU. Dan ditempatkan dlm golongan orang yang beriman. InsyaAllah..

Terima kasih share wahai 'Aku'. Salam Ramadhan!~

Seni lover, said...

Ya, indah sekali menjadi Musafir Kelana di Bumi Ilahi :). Salam Ramadhan juga,