Thursday, July 15, 2010

Hina sangatkah pembuat dosa ?

AssalamualaikumwarahmatuLLAHiwabarakatuh,
Moga pembaca semua di dalam Rahmat Illahi.

Hina, sebuah perkataan melayu yang boleh membawa maksud penghinaan dan juga boleh membawa maksud kelebihan.
Tetapi, apakah DEFINISI sebenar Hina ?
Siapakah yang berhak menghinakan seseorang ?

Kita terus ke perbincangan, Hina Sangatkah Pembuat Dosa ?

Saya mungkin tidak akan mengulasnya dari sudut agama, dalil dalil dsb.
Tetapi, ada soalan yang ingin saya kemukakan.

Adakah seorang pembuat dosa itu, dilucut Hak Hak nya?

Apakah sampai Salam nya tidak dijawab?
Sehinggakan MENGUMPAT itu tidak lagi berdosa jika yang diumpat itu dia?
Sehingga dia tidak lagi dianggap seperti manusia lain?

Inikaaah SIFAT dan AKHLAK orang yang memahami agama?
Inikah sepatutnya SIFAT seorang yang dipanggil Ustazah? Ustaz? Murabbi? Murabbiah?,
Teruk sekali situasi ini.

Dosa MENGUMPAT, TAJASSUS seakan akan sudah tiada.
Tak mengapa, inilah dunia.
Setiap orang berdosa dan bersalah,
tatapi tidak semua orang yang tahu apakah dosa dan kesalahan yang dia telah lakukan yang dianggapnya pahala dan kebaikan.

AstaghfiruLLAH.
Aku sendiri, aku juga manusia biasa.
Aku layak ditegur, aku ingin dipersalahkan.
Tetapi, aku tak sanggup melihat orang yang mengetahui kesalahan aku, disebabkan itu dia dicampakkan ke dalam Neraka. Kerana dia Mengumpat, Tajassus, dan yang paling MEMALUKAN bagi seorang Alim untuk melakukannya, Menyorokkan kesalahan aku,daripadaku, tetapi menghebohkannya ke serata dunia.


WALLAHUA'LAM : takda mood.

Wassalamualaikum,

No comments: