Tuesday, May 26, 2009

Kejatuhan Empayar Abbasiyyah!

kerajaan abbasiyyah yang berkuasa sejak 2 tahun yang lepas akhirnya jatuh juga apabila beliau gagal mempertahankan dominasi beliau terhadap peperiksaan.
peperiksaan pertengahan tahun itu yang belum lagi cukup seminggu berlalu telah menunjukkan tanda2 kekalahan apabila kerajaan trsbut sedang tewas 5-4 ke tangan pembangkang.
walaupun masih banyak lagi yang belum disemak tetapi tanda2 itu sudah ckup jelas untuk menyabitkan kekalahan.
kerajaan abbas itu jatuh kerana ketidakpedulian beliau terhadap peperiksaan yang beliau ambil sebagai sebuah ujian di kertas yang tdk brguna yg tlh mnjthknnya.
tetapi, marilah kita berdoa supaya kerajaan ini kekal berkuasa.Amin.
faktor2 lain jga mempengaruhi keburukan rekodnya.
kwan2 nya di kelas juga tlh bnyk mghncrkan semangatnya utk belajar, mereka meniru.
abbas juga telah berfikir untuk membantangkan usul supaya peperiksaan itu dibubarkan kerana ianya haram dan dia mengharapkan yang baru, yang adil.
ketahuilah wahai penentang2 ku di dalam kelas
aku suka org mnntang ku
aku mahu kamu smua brjaya, jgn hnya ddk diam
naikkan semangatmu
aku memperkecilkanmu supaya kau bersemangat dan ingin melawanku
aku tdak hanya ingin aku yang bijak
aku ingin semua
belajarlah denganku kerana aku suka berkongsi
aku tidak kisah jkalau kau mmcutku krana aku tahu aku dapat pahala buat itu.
terima kasih teman.

No comments: