Monday, June 21, 2010

Abstrak @ Abstract,

Peperiksaan ataupun Exam ialah suatu perkara Abstrak, Fatamorgana,
Definisi SEBENAR bagi peperiksaan itu sebenarnya TIDAK wujud.
Perkara ini jelas kerana setiap orang mempunyai prinsip, definisi sendiri mengenai Peperiksaan.
Semuanya bergantung kepada ini, " You are what you read "
"Diri kamu ialah apa yang kamu baca "

Tetapi, di dalam dunia ini telah ALLAH ciptakan yang BENAR dan yang BATHIL.
Yang mana satukah antara definisi definisi dari pelbagai manusia, yang paling BENAR ?
Ini rahsianya, ini formulanya :

H=A&S

*H= Haqq
A=Alquran
S=Sunnah

Mudah sahaja Formulanya :-)

kesimpulannya, setiap definisi, asalkan ia menepati Al Quran dan Al Sunnah, dan tidak bercanggah dengannya, maka definisi itu ialah BENAR, HAQQ

Sebenarnya, apa yang ingin aku perkatakan, mengenai peperiksaan juga, namun ianya lebih kepada luahan perasaan, emosi.

Aku amat BENCI situasi peperiksaan, SERIOUSLY, I hate it.
Kenapaaa? Whyyy?
Aku benci juga diri aku ketika musim peperiksaan,
Aku seperti telah berubah, aku lain, aku bukan aku.
Sahabat lain juga tampak begitu,
tetapi yang membezakan kami ialah, Im Not Into Exams. But You Guys Do!
Tampak dengan jelas lagi, Semua orang bagai nak rak ketika musim peperiksaan,
Sanggup tak tidur malam, sanggup meluangkan lebih masa semata mata untuk peperiksaan.
Sungguh, aku amat kecewa dengan situasi seperti ini.
Apabila otak telah di Brainwash-ed dengan pemikiran pemikiran bathil, bahawa
PEPERIKSAAN = LIFE .
WALLAHULMUSTAA'N.

Syeikh Luqman Abdussalam pernah menasihati kami, agar tidak terpedaya dengan peperiksaan.
Aku rindu nasihatmu itu. Nasihat yang telah merubah diriku ini kepada yang lebih baik pada pandangan agama, namun lebih teruk pada pandangan ahlul hawa'.
Bermula pada tahun 2008, tahun dimana Empayar Abbasiyyah mula goyah.
Pada tahun itu, anjakan paradigma telah aku lakukan.
Tahun di mana, suatu FENOMENA besar melanda sekolah tercinta, dan juga Bumi Malaya ini.
Fenomena di mana, semua orang sudah mulai sedar akan Al-sunnah yang 'sebenar'.
Pada tahun inilah datangnya perubahan, aku berubah 180 darjah.
Aku yang cenderung kepada ilmu Akademik, bertukar kecenderungan aku terhadap ilmu Diniyyah.
Di sinilah aku mengerti maksud Kebahagiaan :-)

Pada pandangan orang, kejatuhan keputusan peperiksaan aku melambangkan bahawa aku sudah TERUK, HANCUR, JATUH. Namun tidak pada pandanganku dan orang orang yang berilmu, Aku merasakan diri ini lebih dekat dengan Allah, lebih pandai Berfikir, lebih Terbuka pemikiran aku. Inilah kebahagiaan, ilmu Agama :)

Tetapi, amat menyedihkan sekali, situasi zaman ini.
Ya Allah, teruk sungguh.

Hmm, Aku mungkin akan menyambung isu ini esok, InsyaRABBI.
WALLAHUA'lam.

Pencinta Seni,
Assalamualaikum warahmatuLLAHi Wabarakatuh :-)

No comments: